Budowa wiaty drewnianej – jak krok po kroku zbudować ją samemu?
Z tego artykułu dowiesz się na czym polega samodzielna budowa wiaty, jak zaplanować budowę wiaty, jakie materiały potrzebujesz, jakie są rodzaje wiat drewnianych, jakie wybrać zadaszenie wiaty garażowej, a także czy niezbędnie jest zgłoszenie budowy wiaty.
Przygotowanie działki pod budowę wiaty drewnianej.
Wiata garażowa drewniana, najczęściej wykorzystywana jest jako prosta forma garażu samochodowego. Obecnie często w rodzinie są dwa lub więcej aut, a takie zadaszenie pozwoli osłonić auto przed słońcem, śniegiem i deszczem. Zastosowanie wiaty drewnianej nie musi ograniczać się tylko do garażu - wszystko zależy od tego na jaki projekt się zdecydujemy.
Na co warto zwrócić uwagę jeszcze przed przystąpieniem do właściwych prac? Przede wszystkim lokalizacja wiaty garażowej. Ze względu na specyfikę i zastosowanie konstrukcji, musimy zadbać o to, by wiata miała zapewniony szeroki wjazd, umożliwiający łatwe wjechanie samochodem. Nie możemy także zapomnieć o podłożu, które powinno być utwardzone.
Podłoże pod konstrukcję wiaty
Funkcjonalna wiata garażowa powinna znajdować się nad kostką betonową lub płytami ażurowymi, a w ostateczności nad podłożem wysypanym żwirem. Wszystkie te rozwiązania zapewniają odpowiednie warunki redukujące ryzyko gromadzenia się wody. To nie tylko estetyczne, ale i praktyczne rozwiązanie - nikt nie lubi parkować w błocie, prawda?
Materiały do budowy wiaty - czyli co będzie nam potrzebne do wykonania wiaty garażowej?
W jakie kotwy należy zainwestować, jeśli nasza drewniana wiata ma być stabilna i odpowiednio wytrzymała? Od lat już mówi się o tym, że kotwy wbijane stanowią punkt wyjścia dla wszystkich obiektów, które staną w naszym ogrodzie. Jeśli wiatę stawiamy na zwartym gruncie, warto postawić na kotwy specjalne, dedykowane takiemu podłożu. Z kotwami wbijanymi samodzielna budowa wiaty jest prostsza.
Projekt wiaty drewnianej
Rozmiar elementu natomiast powinniśmy dopasować do całkowitego ciężaru. Są różne rodzaje wiat drewnianych. Jeśli wiata jest mała i stosunkowo lekka, kotwa o przekroju od 45 x 45 mm do 70 x 70 mm spełni swoje zadanie. Budowa dużej wiaty wymaga, by rozmiar kotwy był większy - nawet do 140 x 140 mm dla najcięższych obiektów. Szukając odpowiedniej kotwy, weźmy także pod uwagę typ wykorzystywanego drewna i odporność kotew na warunki atmosferyczne. Bardzo istotne, by element łączący nie korodował z czasem i stale utrzymywał optymalną kondycję.
Czasami montaż wiaty garażowej wymaga użycia specjalnych kotew typu H. Wymagają one zabetonowania, ale są niezwykle stabilne i sprawdzają się tam, gdzie trzeba poradzić sobie z dużym obciążeniem.
Jakie drewno na wiatę?
Na początku prac każdy powinien zadać sobie pytanie z jakiego drewna postawić wiatę garażową? Różne rodzaje drewna mają różne właściwości, odporność i oczywiście cenę. Lżejsze konstrukcje można spokojnie wykonać z miękkiego drewna takiego jak drewno sosnowe lub świerkowe. Po zaimpregnowaniu będą wystarczająco trwałe i wytrzymałe.
Konstrukcja wiaty garażowej o masywniejszej budowie może, choć nie musi, być wykonana z drewna dębowego lub modrzewiowego. Twarde gatunki drewna są z natury znacznie trwalsze i odporniejsze, a po impregnacji będą niezwykle wytrzymałe. Tego typu drewno jest jednak trudniejsze w obróbce i droższe w zakupie.
Budowa wiaty drewnianej krok po kroku – rama, słupy i więźba
Czas w końcu postawić wiatę garażową. Jeśli wyznaczyliśmy już miejsce, czas wbić kotwy, a następnie umieścić w nich słupy. Powinny one znaleźć się w rogach wiaty, a dodatkowo, jeśli wiata jest duża, warto rozważyć wbicie dodatkowych kotew pod słupki stabilizujące konstrukcję. Głębokość otworu nie powinna być mniejsza niż 50 centymetrów.
W wypadku kiedy chcemy zwiększyć stabilność i zabetonować kotwy, musimy wykopać otwory w miejscach gdzie przyjdą podstawy słupa. W betonie powinniśmy natychmiast zatopić kotwę, do której po wyschnięciu betonu przykręcimy słupek.
Inną, alternatywną możliwością jest użycie kotwy przykręcanej do twardego podłoża np. betonu lub kostki. W każdy przypadku musimy pamiętać o odpowiednim wypoziomowaniu podstawy słupa.
Gdy kotwy są już na miejscu, czas na montaż słupków i ramy. Tu mamy bardzo szeroki przekrój możliwości - zarówno pod kątem dobierania materiałów jak i technik montażu. W specjalistycznych sklepach możemy znaleźć wiele gotowych rozwiązań, które zapewnią łatwą możliwość dokręcania do siebie poszczególnych modułów, zapewniając nam czystą przyjemność w tworzeniu całej konstrukcji wiaty drewnianej.
Jakie zadaszenie wiaty drewnianej: jednospadowej i dwuspadowej?
Gdy mamy postawioną ramę, bierzemy się za dach wiaty garażowej. Tutaj do wyboru mamy dwa scenariusze - dach jednospadowy i dwuspadowy.
W przypadku dachu jednospadowego zasada jest bardzo prosta - przeciwległe słupy powinny mieć różnicę w wysokości, co zapewni optymalny spadek, nie większy jednak niż 15%.
Dwuspadowy dach natomiast powinien opierać się na belkach, które tworzą prostokąt i po obrysie połączą wszystkie słupki. Tutaj tak naprawdę decyzję pozostawia się osobie odpowiedzialnej za projekt i budowę. Oba rozwiązania są proste w montażu i zapewniają optymalny spadek wody z dachu.
Materiał na zadaszenie wiaty garażowej zależy od naszego budżetu i indywidualnych preferencji. Do wyboru mamy drewno, kompozyt, tworzywo sztuczne, a nawet blachę dachową - tutaj również wybór jest bardzo szeroki i finalną decyzję pozostawia się osobie odpowiedzialnej za budowę.
Wiatę na samym końcu należy jeszcze pomalować i zabezpieczyć materiał na wypadek długotrwałych, niesprzyjających warunków atmosferycznych. Impregnacja i malowanie to kluczowe czynności, jeśli zależy nam, by cała konstrukcja cieszyła oko przez długie lata.
Rodzaje wiat drewnianych - jak zbudować wiatę dostosowaną do twoich potrzeb?
Są różne typy konstrukcji wiaty drewnianej, po krótce scharakteryzujemy najważniejsze:
- wiaty drewniane wolnostojące - to najpopularniejszy rodzaj wiaty. To samodzielna konstrukcja, stojąca niezależnie od innych budynków na posesjo
- wiata przyścienna - jest to wiata, której przynajmniej jeden bok wspiera się na ścianie domu lub innego budynku
- wiata z dachem jednospadowym
- wiata z dachem dwuspadowym
Czy budowa wiaty garażowej wymaga pozwolenia na budowę?
Na sam koniec pozostaje nam jeszcze upewnić się, że wiata, którą zbudowaliśmy, może stać na działce wedle obowiązującego prawa.
Jeśli całkowita powierzchnia wiaty garażowej nie przekroczy 35 m2, konstrukcje możemy postawić na dowolnej działce bez formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na budowę. W przypadku wiaty o powierzchni nieprzekraczającej 50 m2 również istnieje możliwość postawienia wiaty bez pozwolenia pod warunkiem, że na działce znajduje się budynek mieszkalny lub sama działka jest przeznaczona pod budownictwo mieszkalne.
W innych sytuacjach, gdy zaprojektowana wiata jest większa niż 50 m2, konieczne będzie ubieganie się o pozwolenie na budowę, które należy uzyskać jeszcze przed przystąpieniem do właściwych prac.
Koszt budowy wiaty drewnianej - na czym można zaoszczędzić?
Budowa niewielkiej wiaty nie musi być bardzo wymagająca finansowo. Musimy jednak zastanowić się, czy pozorne oszczędności np. na jakości drewna, pokryciu dachowym lub nawierzchni nie wygenerują wyższych kosztów w przyszłości. Koszt postawienia wiaty może być bardzo zróżnicowany i zależy od wielu czynników:
- rodzaj drewna - możemy wybrać tańsze gatunki drewna np. sosnę, zamiast modrzewia. Należy pamiętać jednak, że drewno sosnowe wymaga regularnej i częstszej konserwacji
- rodzaj pokrycia dachowego - najtaniej wypada papa lub inne powłoki elastyczne, choć lepiej wybrać nieco droższą blachę lub gont bitumiczny. Są trwalsze i posłużą dłużej bez konieczności wymiany lub naprawy.
- fundamenty wiaty drewnianej - jeśli konstrukcja jest stosunkowo lekka, możemy oprzeć ją na kotwach wbijanych - oszczędzamy pieniądze na wylewce betonowej. Ciężka wiata wolnostojąca wymaga użycia kotew do zabetonowania.
- podłoże - najtańszą opcją jest podłoże nieutwardzone, ale istnieje ryzyko powstawania błota. Warto wybrać betonową płytę ażurową - nie jest droga, utwardza grunt i pozwala na odprowadzenie nadmiaru wody. Dobrą opcją jest także wysypanie podłoża żwirem
- pozwolenie na budowę wiaty - zdecydujmy się na projekt wiaty wolnostojącej o powierzchni nie wymagającej urzędowego zezwolenia. Oszczędzimy nie tylko pieniądze, ale i czas.
Postawić wiatę garażową nie jest wcale aż tak trudno jak się początkowo wydaje. Funkcjonalny projekt, dobrej jakości materiały i trochę zdolności do majsterkowania sprawi, że wykonanie wiaty garażowej będzie przyjemnością!