Polecane urządzenia na plac zabaw przy przedszkolu
Zabawa na świeżym powietrzu jest jedną z ulubionych czynności podczas pobytu dziecka w przedszkolu. Korzystanie z odpowiednio dobranych urządzeń gwarantuje nie tylko dobrą zabawę, ale przede wszystkim rozwój fizyczny i motoryczny przedszkolaka. Bardzo ważne jest również, aby urządzenia spełniały wszystkie niezbędne normy bezpieczeństwa. Jednocześnie z wymogami urzędowymi idą wymogi dzieci – czyli atrakcyjny wygląd, który przyciąga najmłodszych na plac zabaw przy przedszkolu.
Przykłady urządzeń oraz ich wpływ na rozwój dziecka
Poniżej przykładowe zestawienie urządzeń, które najlepiej nadają się na tego typu miejsca tj. przedszkola, szkoły, ośrodki wychowawcze itd.
1. Huśtawka– czyli urządzenie, którego nie może zabraknąć na placu zabaw.
Do trzech podstawowych siedzisk do huśtawki należą: gumowe siedzisko płaskie – odpowiednie dla dzieci potrafiących samodzielnie siedzieć, gumowe kubełkowe siedzisko dla mniejszych dzieci, których plecy wymagają podparcia oraz bocianie gniazdo, na którym jednocześnie może bujać się kilkoro przedszkolaków. Jak widać możemy zapewnić rozrywkę zarówno najmłodszym jak starszym dzieciom, co sprawia, że nasz plac zabaw przy przedszkolu staje się uniwersalny.
Ważnym punktem jest to by każde z wymienionych siedzisk, wykonane było zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz posiadało certyfikat jakości.
Rozwój dziecka na huśtawce:
- Rozwój równowagi i koordynacji ruchowej,
- Rozwój mięśni nóg, tułowia i ramion,
- Współpraca ze sobą poszczególnych części ciała,
- Planowanie ruchu,
- Bujanie sprzyja wyciszeniu,
- Pozytywnie wpływa na koncentrację uwagi,
- Współdziałanie obu półkul mózgowych (dzięki naprzemiennym ruchom rąk i nóg).
2. Karuzela– element placu zabaw, który sprawia dzieciom sporo radości.
Najczęściej wybierane są karuzele z siedziskami i kierownicą, jednak dużym powodzeniem cieszą się karuzele na których kręcić się można na stojąco. Według dzieci to właśnie te drugie zapewniają więcej frajdy.
Rozwój dziecka na karuzeli:
- Utrzymanie równowagi,
- Koordynacja ruchów,
- Poznanie praw fizyki,
- Możliwość poznania swoich sił (rozkręcenie karuzeli wymaga od dziecka włożenie siły oraz panowania nad ruchem),
- Tworzenie się nowych połączeń między neuronami w mózgu.
3. Zjeżdżalnia – podstawowy element placu zabaw, z którego znaczenie częściej korzystają młodsze dzieci.
Rozwój dziecka na zjeżdżalni:
- Nauka balansowania ciałem,
- ćwiczenie równowagi,
- kształtowanie zmysłu równowagi,
- Wspinanie się po drabinkach (zręczność, chwytność, rozwój mięśni),
- Nauka upadania,
- Planowanie ruchu i ocena ryzyka.
4. Urządzenie do wspinaczki - tutaj można wymienić, elementy które zajmują miej miejsca jak np. rura strażacka, drabina strażacka, drążki wspinaczkowe lub też najnowsze piramidy linowe lub linaria
Rozwój dziecka na urządzeniach przeznaczonych do wspinaczki:
- Ćwiczenie równowagi i koordynacji ruchowej,
- Współdziałanie obu półkul mózgowych (dzięki naprzemiennym ruchom rąk i nóg),
- Rozwój mięśni kończyn,
- Poznanie swoich sił,
- Planowanie ruchu i ocena ryzyka,
- Nauka pokonywania lęku,
- Oswajanie z wysokością.
5. Bujak na sprężynie i huśtawka wagowa ważka – urządzenie skierowanie głównie do mniejszych dzieci.
Rozwój dziecka na bujaku i ważce:
- Kształtuje zmysł równowagi,
- pobudza kreatywność i wyobraźnię,
- koncentracja uwagi,
- uspokojenie,
- rozwój układu nerwowego.
Podsumowanie
Jakie urządzenia powinny znaleźć się na placu zabaw przy przedszkolu? Czy warto zaopatrzyć to miejsce w coś więcej niż huśtawki? Na pewno WARTO! Wyraźnie widać, że urządzenia takie jak karuzele, zjeżdżalnie czy bujaki stanowią doskonałą bazę dla rozwoju naszych pociech. Wspomagają ich funkcje motoryczne, kształtują zmysł równowagi czy tak jak ma to miejsce np. w przypadku urządzeń do wspinaczki pozwalają oswajać się z wysokością i walczyć z lękiem przed nią. Dzieci uczą się dzięki naszym urządzeniom planowania ruchu i oceny ryzyka i jednocześnie pozwalają na rozwój ich całego szkieletu mięśniowego. Ważne jest to, że maluchy zarówno większe i mniejsze poznają granice swoich możliwości, które z czasem wzrastają.
Istotne jest to, że plac zabaw przy przedszkolu może i powinien być przystosowany do dzieci w wieku od 3 do 6 lat, gdzie potrzeby rozwojowe są różne. Należy wszystkim tym dzieciom zapewnić urządzenia, które wspomogą je w tym rozwoju. Ich progres będzie możliwy w środowisku inspirującym do nowych wyzwań a jednocześnie zapewniającym bezpieczeństwo. Pamiętajmy by urządzenia, które bierzemy pod uwagę posiadają niezbędne atesty, byśmy w spokoju mogli obserwować doskonalenie się naszych dzieci nie martwiąc się, że może im się coś stać. Rozwój dziecka ma być frajda dla niego i dla rodzica.